Sisällön tarjoaa Blogger.

5 keinoa parempaan aamuun

Myönnetään, en ole koskaan ollut erityisesti aamuihminen. Vielä tähänkään päivään mennessä en ole oppinut nauttimaan herätyskellon (tai lapseen) heräämisestä, saati sitten oppinut ymmärtämään miksi hemmetissä yhteiskuntamme perustuu siihen että kaikkien pitää nousta sängystä ja lähteä, vaikka kaikkia väsyttää. Yhtä hyvin voisimme aloittaa päivän hieman myöhemminkin (ärrimur).

Ja kun nyt kerran aloitin jäkättämisen tästä aamuhommelista, niin mihin sekin muka perustuu että ahkera ihminen herää aamulla aikaisin? Ei herää. Tai siis heräämisellä ei ole minkään valtakunnan merkitystä työmotivaatiolle tai sille, minkä verran saa aikaiseksi, vaan se on vanhaa perua ja joutaa jo romukoppaan.

Olen kuitenkin tyytynyt osaani, vaikka haaveilenkin jatkuvasti siitä että voisin itse määritellä aikatauluni. Kiukuttelun sijaan olen oppinut muutamia asioita, joiden avulla helpotan aamujani.

Kuva: The Saks

#1 Älä jätä päätöksiä aamulle


Mitä laitan päälleni, mitä syön aamupalaksi? Tee kaikki valintoja vaativat asiat valmiiksi jo edellisenä iltana.

#2 Käy suihkussa


Ihmiset jakautuvat kahteen osaan: osa menee suihkuun aamulla, osa illalla. Mikäli mahdollista kuulu ensimmäiseen ryhmään, sillä suihkussa käyminen aamulla on ensinnäkin paras tapa herätä, minkä lisäksi olet huolitellumpi koko päivän.

Kokeilehan verrata aamusuihkua ja iltasuihkua keskenään, seuraa suihkuttelun vaikutusta päivääsi. Ainakin itse olen todennut tehon, suihkuaamuina rallattelen toimituksessa, ei-suihkupäivinä en ainakaan rallattele. 

#3 Tee rutiineistasi automaatio

Kahvinkeitin päälle, pyyhe olalle ja suihkuun. Heräämisen helpottamiseksi kannattaa tehdä tiettyjä rutiineja, joista tulee automaatio. Väsyneenä tarvitset joka ikisen pienen energiatipan kävelemiseen ja muuhun vaativaan hommaan, siksi rutiineiden automatisointi kannattaa. 

#4 Kokeile aamujoogaa

Olen ottanut tavakseni kuuluisan joogarutiinin aurinkotervehdyksen (tai ainakin eräänlaisen version siitä) ja huomannut sen olevan varsin tehokas apu paitsi väsymykseen, myös niska-hartia-kipuihin sun muihin kakkapäihin. En tee tätä joka aamu, mutta toivon että tekisin ja suosittelen tapaa lämpimästi teille kaikille. 

Kaikki alkoi siitä kun näin unta joogaamisesta ja herätessäni yksinkertaisesti tajusin olevani todellakin pienen suuren kehonhuollon tarpeessa. Itse en tee pitkää sessiota, jo 5–10 minuutin hienovarainen herättelyhetki riittää.

Niin ja suorita ennen suihkua, toimitus huomauttaa!



#5 Älä nuku pitkään viikonloppuisin

Niin kuin minulla äitinä muka olisi tähän mahdollisuus, mutta olen huomannut että pitkään nukkuminen viikonloppuisin vaikeuttaa seuraavan viikon herätyksiä. Tämä siis ajalta ennen äitiyttä. 

Kannattaa ehdottomasti herätä noin tunnin erotuksella joka päivä, jotta keho tottuu tiettyyn rytmiin. Tai noh, tottuu ja tottuu, perseilyä se herätys on vaikka kuinka pyrkisi tiettyyn rytmiin, mutta onpahan ainakin vähän vähemmän perseilyä, jos herää ja menee nukkumaan aina suurin piirtein samaan aikaan. Kokeile, jos et usko.

Plusvinkiksi kaikille että ehdottomasti tehokkain herätyskello on lapsi, mielellään oma. Sitä herää vaikka minkälaisesta pomminukutuksesta keskellä yötä, jos tyyppi vähänkään kiekaisee. Helpoin tapahan tämä ei suinkaan ole, mutta taatusti tehokkain. 

5 kommenttia

  1. Täällä kans yksi anti-aamuihminen. Voisin nukkua vaikka kuinka pitkään, mutta lapsiin ei harmillisesti saa torkkuominaisuutta. Suihkuvinkki on muuten totta, ennen lapsia kävin aina suihkussa työaamuina. Nyt vaan ei ole aikaa tukan kuivaamiseen föönillä, joten aikaa säästyy kun käy illalla :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aikaa kyllä säästyy, se on totta! Itse en oikeastaan föönaile tukkaa, vaan annan sen kuivua vapaasti. HIuslaatuni on sellainen että se näyttää ihan hyvältä.

      Ja voi kun lapsiin saisi torkkuominaisuuden! Tai edes ajastimen. Se vasta ois jotain <3.

      Poista
  2. Mäkin haluan lapsen torkulla :D Onneksi nykyään poika antaa nukkua seitsemään, joskus jopa yli! Se on kuulkaa luksusta siihen, kun pitkään elettiin 05 herätysten aikaa ja sitten lähes vuosi 06 herätyksiä :)

    Olisi ihanaa käydä aamuisin suihkussa, mutta se ei oikein onnistu. Minulla kello soi 06:00 ja ovesta olen ulkona 06:25. Siinä ei myöskään paljon joogata tai edes oteta aamupalaa :) Töissä olen perillä vähän yli seitsemän ja onneksi siellä saa sitten rauhassa töitä aloitellessa syödä sen aamupalan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi tämä kommentti on jäänyt ihan huomiotta, mitä ihmettä! Toivottavasti siellä nykyään aamut sujuvat paremmin <3. Mulla on nyt oman yrityksen perustamisen jälkeen mahdollisuus päättää oma herätykseni, TAI SIIS OLISI, jos ei olisi erästä 2,5-vuotiasta, joka joka aamu seitsemältä huutaa EI KUKU ja läpsäisee valot päälle. :D

      Poista
    2. No mä olin kans hetken aikaa ihan ulalla, kun tämän postauksen nosto tuli vastaan Facessa. Luin ensin tekstin ja olin, että hitsin hyvä postaus (kuten aina) ja sitten hätkähdin, että TÄH, siis miten mä olen JO kommentoinut tätä?!?! Kunnes katsoin päivämäärää ja tajusin mistä on kyse :D No mutta hei, kiitos kommenttiin vastauksesta - ei se niin kuukautta (tai lähes vuotta) kato katso :)

      Olis kyllä ihana kuulla joskus enemmän sun yrittäjyydestä! Katsotaan jos saataisiin joskus treffattua vaikka ihan oikeassa elämässä :) Ja aamut sujuu täällä edelleen ihan samalla tavalla, paitsi että herätys 3veen toimesta 5:30 -6:30 välillä :P No, pitää nauttia edes yhtenäisistä yöunista - vielä tonne kesäkuulle asti ;)

      Poista