Sisällön tarjoaa Blogger.

Huijaa itsesi liikkumaan!

Liikkumisessa vaikeinta on aloittaminen. Kun olen päässyt lenkkipolulle tai joogamatolle on helppoa jatkaa, mutta miten sinne jaksaa vääntäytyä? Asian helpottamiseksi olen keksinyt erilaisia niksejä, joiden avulla ikään kuin huijaan itseäni ja koska ne ovat mielestäni toimivia, halusin jakaa ne myös teille.

Tämä postaus on myös ilmestynyt jo aikaisemmin vanhan blogini puolella, mutta liikuntavinkit ja tammikuu ovat kuin riisipuuro ja joulukuu – yksinkertainen pakko, joten ajankohtaisuuden ja hyödyllisyyden nimissä julkaisen nämä uudestaan. Muistattehan etten ole liikunnan ammattilainen, eli haasteet raastupaan ym. kannattaa unohtaa – oletan että teette näitä vain, jos tiedätte mitä olette tekemässä. Jos haluatte ammattiapua kesäkunnon havittelussa, niin kokeilkaahan vaikkapa Alku.fin nettivalmennusta*.

Housut, Adidas, 44,95 31,30 *// Kengät Nike 169,95 118,95* // Urheiluliivit Reebok 24,95 17,50 // Lisää alen urheilutuotteita täällä.*

#1 Suosikkilajini sohvakuntoilu


Tämä on laiskan kuntoilijan kuningaslaji kuulkaas, koska voit sekä syödä että säästää kakun. Homman salaisuutena ovat tietysti mainoskatkot, joiden aikana ehtii vaikka mitä! Jos haluat kunnon treenin, niin kannattaa tehdä sarjaa samalla, kun katselee ohjelmaa. Vähän niinku huomaamatta ;).

Jaan tässä muutaman liikkeen, joita itse teen silloin kun siltä tuntuu. Nämä ovat aika perusliikkeitä, joten toivottavasti avautuvat kaikille. Jos ette ymmärrä hölkäsen pöläystä neuvoistani, kokeilkaahan vaikkapa Fit-lehden keskikroppatreeniä. Voitte myös valita itsellenne tuttuja perusliikkeitä vaikkapa kolme tai neljä ja tehdä niitä peräkkäin. Hyviä ideoita saatte myös tästä postauksesta.

Ja se joka sanoo ettei kotitreeni ole tehokasta, niin pah sanon minä! Jos tavallinen suomalainen katsoo televisiota keskimäärin kolme tuntia päivässä (lähde: Finnpanel), niin siihen mahtuu jo aika monta mainoskatkoa...


Hiki päälle -sarja:

- Hyppy ylös, siitä punnerrusasentoon ja punnerra (15 kertaa)
- Haaraperus-hyppy (15 kertaa)
- Kyykky (15 kertaa)

Tee kiertona mainoskatkon ajan ja istu takaisin soffalle. Jos olet kova muikkeli, niin tee vielä muutaman kerran telkkaria katsellessasi. 

Korsetti timmiksi -sarja:

- Peruslankku (laske itse kuuteenkymmeneen tai laula Tuiki, tuiki tähtönen – kestävät about saman verran ;D)
- Sivulankku (Tuiki, tuiki tähtönen - laulun verran kummallekin puolelle)
- Selkälihakset: Päinmakuulle ja nostat ensin ylävartaloa 15 toistoa ylös, sen jälkeen jalkoja 15 toistoa ylös. 

Kiertona niin kauan kuin ehdit ja takaisin sohvalle. 

Peppu pystyyn -sarja:

- Korotettu kyykky, eli taivuta toinen jalka taakse ja nosta se sohvalle, toinen jalka pysyy maassa (varpaat huom. samaan suuntaan kuin polvi!) ja kyykkäät 10–15 kertaa oman jaksamisen mukaan. Toista toiselle puolelle. 
- Jänishyppy: Mene kyykkyyn ja pomppaa sieltä niin ylös kuin kykenet (huom. älä jätä jalkoja suoraksi vaan pomppaa niin että nostat ne pepun alle samalla). Toista 15 kertaa. 

Niin monta kertaa jälleen ympäri kuin mainoskatko antaa myöten. 

#2 Juoksijaksi huomaamatta


Enpä olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut sanovani, että juokseminen on ihanaa. Vaikka juoksu on nykyään yksi suosikeistani, se on sitä vain, koska en luovuttanut.

Jujun nimi on tietysti helppo startti ja huiput musat. On äärettömän tärkeää että laitat korviisi soimaan jotain, joka saa tanssijalkasi vipattamaan (itsehän esimerkiksi tein lähtemättömän vaikutuksen viime syksynä uuteen naapurustoon, kun vahingossa hoilasin juostessani DUU JUU WANNA TAACH MIII THEEER, OOOOOOOOUJEEEEE).

Jos inhoat juoksua, aloita vauhdikkaalla kävelyllä. Sen jälkeen voit aina kokeilla juoksua hetken verran, vaikkapa seuraavalle katuvalolle ja kun kestät sen, pidennät matkaa aina hiukan. Juoksukunto muuten kasvaa todella nopeasti, kunhan vain jaksaa aloittaa. Huomaat varmasti eron jo toisella tai kolmannella kerralla.

Urheiluliivit Shock Absorber (huomio isorintaiset!) 69,95 34,95* // Kengät Adidas, Stellasport 89,95 62,95* // Trikoot Champion 49,95 24,95*
Lisää alen urheilutuotteita täällä. 

#3 Kokeile jotain uutta ja sano itsellesi sen olevan hemmottelua...

Esimerkiksi jooga käy rentoutushetkestä, vaikkapa yin-jooga on siihen mitä mainioin väline. Suosittelen lämpimästi ihan kaikille, etenkin tällaiset ex-notkeat nauttivat siitä paljonpaljon.

Joten: valitse jokin kiinnostava uutuus (tai vanhuus) ja heittäydy huviksesi. Se voi kannattaa.

#4 Leiki, että auto on rikki


Jos kuljet paljon autolla, kuvittele että se on rikki ja mene kävellen tai pyörällä kaikki lyhyet matkat. Lyhyen matkan saat määritellä itse, minulle se on noin kaksi kilometriä.

#5 Älä aloita vasta huomenna

Älä aloita huomenna, vaan tee jo tänään jotain aivan järjettömän pientä. Jotain, mitä et edes huomaa (vaikkapa ihan pikkiriikkinen lankutus mainoskatkolla) ja kasvata määrää joka päivä. Toimii, koska pienistä jutuista kertyy isoja juttuja.



2 kommenttia

  1. Mä oon alottamassa nyt vuoden vaihteessa kun kotiin pääsen niin painon pudotuksen ja kunnon kohottamisen. Sen kunniaksi että sain vakituisen työpaikan, eikä raha-asioista tarvitse murehtia, niin voi hyvin laittaa vähän rahaa tanssi tunneille. + uudella työpaikalla pitäisi olla kuntosali. Sinne siis. Ostin stepperin, ja sillä olen tehnyt juuri niin, että steppailen ohjelmaa katsoen, ja mainostauot pidän kans stepperi taukoa. Tai juurikin niin, että teen vatsoja mainostauoilla. Ei stepperillä varmaan hirveästi tuloksia synny, mutta ehkä parempi kuin ei mitään. Yritän blogissa sitten painonpudotusta/kunnon kohotusta seurata.

    http://sarasfablife.blogspot.my

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi onnea hurjasti vakkarityöstä! Hieno juttu :). Mä aloitin kolme päivää sitten Jutan go-fat-gon ja nyt on jo kilo lähtenyt. Tiedän että se on nestettä, mutta silti ihan kiva juttu. Tosin nyt ollaan yksi päivä kylpylälomalle ja täällä aion tehdä mitä haluan, voin sitten huomenna aloittaa uudestaan :).

      Tsemppiä sinne ja kiitos kommentista! PItää käydä lukemassa sun kuulumisia välillä :)

      Poista