Sisällön tarjoaa Blogger.

Huijaa itsesi syömään kevyemmin

Onnellista alkavaa vuotta kaikille! Me olemme viettäneet sitä juhlien äitini 60-vuotista elon taivalta ja samalla myös alkaneita eläkepäiviä. Erilaisia menoja on kestänyt kolme päivää ja kieltämättä täällä päässä ollaan aika poikki.

Vaikka olen aloittanut liikunnan uudestaan juhlakaudella, syöminen on ollut aika retuperällä ja olo on sen mukainen, huh! Viimeistään äidin voileipäkakut ja muut ovat saaneet olon vähintäänkin epämukavaksi, vaikka olenkin sitä mieltä että herkuttelu kuuluu elämääni nyt ja aina. En voi käsittää ihmisiä, jotka kieltäytyvät kaikesta vähänkään synnillisestä, minusta ei ikimaailmassa olisi moiseen. Nyt on kuitenkin aika ottaa tämä homma haltuun, onko siellä ruudun toisella puolen kohtalotovereita?

Julkaisin nämä vinkit jo edellisen blogini puolella, mutta koen ne toimiviksi, joten laitetaan jakoon uudestaan.

Salaatti ja täysjyvänäkkäri on mun yks suosikkilounaista <3. 

#1 Muokkaa ruokavaliotasi uudella tavalla


Yleensähän sitä ihminen ryhtyy herkkulakkoon ja repsahtaa sekunnin päästä syömään isot kasat karkkia ja vaikka kuravettä, jos se vain on kiellettyjen listalla. Aika harva meistä kuitenkaan vetää jatkuvasti herkkuja, vaan päivän aikana tulee syötyä myös paljon muuta – ruisleipää, kastiketta, pottua ja pihviä. Jos herkuttelun lopettaminen tekee tiukkaa, niin mitäpäs jo muuttaisit niitä tylsiä ruokiasi terveellisempään suuntaan?

Esimerkiksi lounaaksi kannattaa aina valita salaatti tai keitto (jos mieli tekee leipää, syö täysruista tai vaikkapa näkkäriä). Aamupalaksi ihana valinta on esimerkiksi pilkotut hedelmät, maustamaton jogurtti ja pari pähkinää (pähkinöitä ei kannata paljoa puputtaa, sillä vaikka ne ovat todella terveellisiä, ne ovat melkoisia kaloripommeja). Välipalaksi voi syödä vaikkapa porkkanan ja iltapalaksi munakkaan.

Hedelmiä ja pähkinöitä maustamattomalla jogurtilla. Niin hyvää. 

#2 Syö säännöllisesti ja suunnittele ruokailusi


Päätä ruoka-ajat ja pidä niistä kiinni. Syö ainakin aamupala, lounas, päivällinen ja iltapala. Olen huomannut että jokaisella on oma ruokarytminsä joka on juuri hänelle sopiva, mutta nälkään kannattaa reagoida aina, minkä lisäksi ei kannata syödä sitten kun on sudennälkä, sillä silloin tulee helposti rohmuttua. Älä myöskään puputa jatkuvasti välipaloja, vaikka ne olisivat kuinka terveellisiä.

Muista, että seuraavaan ruoka-aikaan saa olla korkeintaan neljä tuntia, minkä vuoksi muista kiinnittää huomiota kylläisyyden tunteeseesi – älä hae lisää vain tavan vuoksi (kuten eräät). Syö kuitenkin riittävästi.

#3 Herkuttele, mutta älä ihan koko aikaa


Jos vedät jatkuvasti karkkia ja sipsiä, niin ei ihme että vaakalukema on kasvusuunnassa. Herkkulakko kostautuu helposti, joten älä edes aloita mitään herkkulakkoa. Päätä, että saat syödä, jos siltä tuntuu, mutta voit myös arvostaa kehoasi niin paljon että herkuttelet vähemmän.

Sushi! Terveellisintä herkkua ikinä. 

#4 Valitse terveellisempiä herkkuja


Ei ole ihan sama vedätkö viinerin vai pullan. Kun herkuttelet, pyri valitsemaan hieman terveellisempiä herkkuja – esimerkiksi tuoreet marjat ja kermavaahto kaurakeksimuruilla on miljoona kertaa parempi vaihtoehto kuin karkkipussi. Kannattaa myös kokeilla raakasuklaata, sillä se on oikeasti todella hyvää – kunhan vain löydät oikean merkin! Itse suosittelen todella lämpimästi Suklaakeisarin raakasuklaata (parempaa kuin oikea suklaa omasta mielestäni ja ei, en valehtele).

#5 Juo enemmän vettä


Etenkin te, jotka juotte paljon mehua ja limsaa, saatte melkoisen terveysboostin vähentämällä niiden käyttöä. Juo enemmän vettä ja pyri juomaan mahdollisimman usein vettä janoosi. Itse juon suuren lasillisen vettä aina aamulla ja illalla – hyvä tapa, jota suosittelen muillekin.

Terveellinen herkku ei ole mahdottomuus. 

#plus1 Älä ajattele laihduttamista jatkuvasti


Kuvittele, miten paljon energiaa saisit muuhun tekemiseen, jos et jatkuvasti ajattelisi laihduttamista, ruokaa, kehoasi ja pudotettavia kiloja. Voi olla, että olet ajatellut niitä jo monta vuotta, eikä tilanne välttämättä ole muuttunut mihinkään.

Tee siis vaikkapa pienoinen laihislakko ja päätä sen sijaan että opettelet syömään hyvää ruokaa ja säännöllisesti, jotta sinulla on hyvä olo. Opettele rentous ja harrasta enemmän liikuntaa – ei siksi että se laihduttaa, vaan siksi että se tekee sinulle hyvää. Hae hyvää fiilistä ulkonäön sijaan – se on paljon palkitsevampaa kuin jatkuva vaa'alla hyppääminen.

Ajattele että pyrit syömään ruokaa, joka tuntuu hyvältä jälkeenpäin. Sillä ohjenuoralla pääsee aika pitkälle.


Ei kommentteja