Sisällön tarjoaa Blogger.

Miten pääsen eroon esiintymisjännityksestä?

Ensimmäinen esiintymispyyntö kirjojen tiimoilta kilahti viime viikolla sähköpostiin ja voihan hemmetti, olen kauhuissani! Tietysti on älyttömän upeaa että pääsen esittelemään kirjaani (saati että olen kirjailijana esiintymässä jossain), mutta kräääh – vihaan, vihaan ja vihaan yleisön edessä puhumista. Tällä kertaa yleisönä on toimittajia ja muistan itse olleeni samanlaisissa tapahtumissa, mussuttaneeni aamupalaa ja pohtineeni hajamielisesti miten pelottavaa lavalla olisi olla.

No, nyt se olen minä joka pelkään ja muut syö. Toivottavasti eivät syö minua (vitsi!).

Ajatus esiintymisestä ahdistaa jopa siinä määrin että pyysin apua eräältä huippunaiselta, ex-kollegaltani mindfulness-ohjaaja Mari Rasimukselta, jonka Elämää offline -blogia pääsette muuten lukemaan täältä. Hän kertoo itse kärsineensä samasta ongelmasta, vaikka olen useamman kerran ollut katsomassa häntä lavalla, enkä voisi ikimaailmassa kuvitella hänen kokevan tätä samaa tärinää kuin minä.

Mari Rasimus jännittää itsekin, mutta tietää miten esiintymisestä silti selviää hengissä. Kuva: Maria Kärkkäinen
Marille paras apu hänen itsensä mukaan on ollut rutinoitumisen ja esiintymisen lisäksi omien pelkojen kohtaaminen. Hän myös suosittelee kaikille lämpimästi mindfulness-harjoittelua, sillä se parantaa elämänlaatua ihan tieteellistenkin tutkimusten mukaan.

#1 Mindfulness auttaa

Mindfulness-harjoittelu eli tietoinen hyväksyvä läsnäolo auttaa jännityksen hallintaan. Alat ymmärtää, että jännitys on vain inhimillinen, kehossa oleva tunne ja voit hyväksyä itsesi siitä huolimatta. Voit ankkuroitua hengitykseen ja havainnoida jännityksen tunnetta, jolloin se alkaa päästää irti otettaan.

#2 Valmistaudu!

Valmistaudu esitykseen riittävän hyvin, jotta epävarmuus ei lisää turhaan jännitystä. Ota mukaan joku tuki, kuten muistilappu tai power point -esitys, johon voit tiukassa paikassa turvautua.

#3 Altista itsesi rohkeasti

Mene rohkeasti jännitystä päin eli altista itsesi epämukavuusalueelle. Kun huomaat selviäväsi esiintymisistä hengissä, seuraavalla kerralla jännittää jo hieman vähemmän.

#4 Älä ajattele itseäsi

Kiinnitä huomio pois itsestäsi. Ajattele esimerksi, että olet vain välittämässä yleisölle sanomaa tai että sinä ja yleisö olette tilanteessa yhdessä tekemässä mukavan tilaisuuden.

#5 Miksi jännität?

Tutkiskele jännityksen syitä: pelkäätkö pohjimmiltaan häpeän tunnetta, torjutuksi tulemista, epäonnistumista vai jotain muuta? Mitä paremmin tunnet ja hyväksyt alitajuntasi torjutut puolet, sitä vähemmän ne hallitsevat sinua.
Vinkkien teksti: Mari Rasimus, Kuva: Maria Kärkkäinen

Ei kommentteja