Sisällön tarjoaa Blogger.

Pilaako sininen valo sinunkin yöunesi?

Myönnetään, myönnetään – on vähän klikkiotsikko. Mutta oli pakko, koska tämä on tärkeää.

Olen ollut viime aikoina todella vauhdissa ja kiireen vähentäminen on ollut ihan työn ja tuskan takana – tietysti on todella hyvä juttu, että vientiä riittää, mutta kun pää hyrrää kuuttakymppiä jatkuvasti, heräilen yölläkin pohtimaan seuraavan päivän tehtävälistaa.

Ei hyvä ollenkaan.

Rentoutuminen on todella tärkeä osa hyvinvointia ja olen nyt kokeillut jos jonkinmoista aina mindfulness-tunneista saunan lämpöön. Huomasin että tehokkain tapa on kuitenkin se kaikkein yksinkertaisin (ja tylsin) – on pidettävä huolta liikunnasta, hyvästä ravinnosta ja unesta (tosin mindfulness oli myös aika tehokas, testatkaa!).

Pst. Myös tämä Audreyn kikka toimii – uninaamio on silkkaa huippuutta. 
Muun muassa Markku Parttisen ja Maarit Huovisen Unikoulu aikuisille -kirjassa mainitaan elektroniikasta hohkaava sininen valo, joka toimii kuin paraskin energiapiikki – et saa unta, vaan aivot valmistautuvat unen sijaan heräämään.

Tämän vuoksi olen pyrkinyt nyt ihan tietoisesti parantamaan uneni laatua rauhoittamalla iltoja tietokoneella kökkimiseltä (tämä postaus on ajastettu) ja menemällä kiltisti ajoissa nukkumaan.

Minulla on pahapaha tapa hoitaa työasioita vielä pikkumiehen mentyä nukkumaan ja olen huomannut sen verottavan todella paljon seuraavan päivän energisyyttä. Univaje yhdistettynä stressiin ei todellakaan ole se paras kombo, mutta onneksi sitä voi helpottaa yksinkertaisesti olemalla kiltti tyttö ja menemällä vuoteeseen mielellään oikeasti ajoissa. Itse menen sinne jo hieman kahdeksan jälkeen, kyllä vain.

Haluan lukea hetken kirjaa, joten valot sammuvat noin yhdeksältä ja unten mailla olen yleensä noin puoli kymmenen aikaa. Tukkis kun herättää seitsemältä.

On satavarmaa, että menetän hyvää työaikaa tämän vuoksi, mutta toisaalta voin huomattavasti paremmin – se on siis sen arvoista.

Varmasti aika moni selaa ennen unille menoa Facebookin feedin ja tuoreimmat uutiset, olisiko aika luopua tavasta?

10 kommenttia

  1. Juuri Tässä nukkumaan menossa selailen.. 😂

    VastaaPoista
  2. Ite koitan pitää puhelimen näyttöä himmeellä, koska joskus keskellä yötä kun kattoo puhelimesta kelloa (ja ehkä ne tulleet viestit) olo onkin hetken jo pirteämpi. Tai illalla muutenkin kun katon telkkaria, väsyttää, siirryn sänkyyn, vastaan pariin viestiin (tai useampaan) ja sitten ei väsytäkkään. Toisinaan taas jää jumiutuu tekemään blogia. Aina näitä tulee. Makuuhuone tulisi myös tuulettaa tuntia ennen nukkumaanmenoa, mutta sitäkään tehnyt.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on ihan sama ongelma, olen huomannut piristävän vaikutuksen todella vahvasti. Toisaalta sitten puhelinta voi käyttää heräämisen apuna, olen huomannut sen helpottavan aamu-unisen elämää :D

      Poista
  3. Huokaus... ja toinen huokaus..
    Sepä se. Meillä N nukahtaa siinä 20:30 ja itsellä herätys aina töihin viimeistään (!!) kuudelta. Mutta voi universumi, kerropa minulle MILLOIN muulloin sitä hoitaa kaikki hoidettavat asiat ja bloggaa ja tutkii lentoja, varaa kampaajaa, chillaa blogien parissa, yy äm äs, kuin tuossa juuri illalla - aivan ennen omaa nukkumaanmenoa. Telkkarin katsominenkin on siirtynyt niin paljon nettiin, että siinäkin pirulainen tulee sinistä valoa suoraan silimään.

    Ostaisin pari tuntia vuorokauteen lisää aikaa? Mielellään just siihen illan 1,5 tunnin omaan hetkeen, KIITOOOOOS!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi niiiiiin samat aatokset! Meillä poju onneksi vetelee vielä kahden tunnin päiväunet, mutta siinä välissä onkin ehdittävä sitten i h a n kaikki omat jutut ja kotoa tehtävät työjutut. Tiukkaa tekee.

      Ehkä noin viiden vuoden päästä yksin leikkiminen onnistuu paremmin? :D

      Poista
    2. Jjjjjep. Otetaan uusintakatsaus asiaan sitten tuossa 2021 alussa :D

      Poista
  4. Näitä ongelmia lievittämään on myös ohjelmia, jotka sävyttää näytön väriä kellonajan mukaan (ja jonka saa sitten laitettua myös esim. ajastetusti tunniksi pois, hyvä muistaa laittaa pois jos esim. kuvia käsittelee :D ), sekä tietokoneille että käsittääkseni luureillekin nykyään, mutta itselle ei ole ollut tarvetta. (Macille löytyy nimellä f.lux ainakin hyvä ilmainen, itsellä vakio käytössä.)

    Siis edelleen kyllä suosittaisin näyttöjen sulkemista ajoissa ennen nukkumista, mutta tämä siihen päälle lisänä on aika jees + yliveto silloin, jos on ns. pakko tehdä pitkään asioita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oho, en tiennytkään! Kiinnostavaa. Toisaalta miksi ei voi vain viedä sitä puhelinta toiseen huoneeseen?

      Myös ne merkkiäänet, voi härreguud mää sanon. Kyllä – laita puhelin äänettömälle ja valikoi, mistä sovelluksista viestiäänen saa pihauttaa maailmalle, mutta mun mielestä kaikki ylimääräinen häly ja meteli on ärsyttäviä etenkin ilta-aikaan.

      Poista
    2. Mulla ei hälytä puhelimessa ääneen muut ku puhelut, tekstarit ja herätyskello :) Kalenterimerkinnät tulee pop uppeina kyllä näytölle mutta hiljaa.

      Ja mulla on siis f.lux koneessa koko ajan päällä - miellyttävämpää koneella olo muutenki ku nukkumaan menoa ajatellen. :)

      Poista