Sisällön tarjoaa Blogger.

Kuukauden haaste: Aikaisemmin nukkumaan

Oi iltakukkuminen miten sua rakastankaan! Yritän pysytellä laitteilta poissa iltaisin, mutta nykyään se on onnistunut aika heikosti. Sininen valo on yksi tehokkaimpia tapoja pilata yöunet, mutta mitäs tekee meikämamma? Jep – on tullut lipsuttua taas huonoihin tapoihin, vaikka olin superkiltisti tämän aiheen tiimoilta vaikka kuinka kauan. 

Onko siellä muita yhtä onnettomia?




Tiedän miten äärettömän tärkeää uni on jaksamiselleni, mutta silti olen valvonut viime aikoina koneen äärellä luvattoman pitkään. Ja mikä vielä pahempaa, katselen samalla telkkaria, mikä antaa onnettomille yöunille ja keskittymiskyvylle tuplasti tehoa. 

Se myös näkyy – viime viikolla muun muassa vein pahaa aavistamattoman täti-ihmisen kärryt ruokakaupassa ja pistelin omia ostoksiani sinne vaikka kuinka kauan, kunnes täti tuli ja vaati omaansa takaisin. Laittelin myös voileipätarvikkeet jääkaapin sijaan pakastimeen (voikohan niitä vielä syödä?) ja toin kaupasta munakoisoa, kun piti tuoda kesäkurpitsaa ja jotain aivan käsittämätöntä, kun piti tuoda varsiselleriä. 

Kuukauden tehtävänä on siis panostaa uneen kunnolla ja näin se tapahtuu:

1. Päätä, minkä verran haluat yössä nukkua – kehotan aloittamaan kahdeksasta tai jopa yhdeksästä tunnista, jotta et tule aliarvioimaan unentarvettasi. 

2. Päätä, mihin aikaan haluat herätä ja laske sen perusteella nukahtamisaikasi. Vuoteeseen on mentävä tuntia ennen sitä. Jos siis haluat nukkua yhdeksän tuntia ja herätä seitsemältä vuoteeseen pitäisi mennä noin kello 21.00

3. Siivoa makuuhuone kunnolla

2. Vaihda puhtaat petivaatteet ja tuuleta koko huone ennen unille menoa. 

3. Varaa vuoteen viereen hyvä lukulamppu, kiinnostavaa mutta ei liian jännittävää luettavaa tai muuta minkä parissa tiedät rentoutuvasi, mutta huom. tietokoneet, kännykät, tabletit ja niin edelleen eivät kuulu tähän luetteloon. Yksi loistokeino on muuten kuunnella asmr-videoita Youtubesta – aivan loistavaa rentoutumismateriaalia heti kun pääset ohi niiden pienoisesta kinky-efektistä. 

4. Mene vuoteeseen noin tuntia ennen toivottua nukahtamishetkeä ja rauhoitu – lueskele, rentoudu ja valmistaudu unille. 

5. Toista säännöllisesti joka ilta. 

Hyvää yötä!

2 kommenttia

  1. No niinpä, eihän sitä malta laskea konetta kädestään mennäkseen nukkumaan. Olen säätänyt puhelimeen herätyksen ja tarvitsemani unen määrän. Tuo avulias kone piippaa aina, kun on aika mennä nukkumaan. Hmmm... Pitäisiköhän sitä totella... ;)
    http://westendmum.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kätevä niksi! Laitanpa testiin :). Toisaalta, olen tosi huono tottelemaan herätyskelloa aamuisin – onnistuukohan se iltaisin? :D

      Poista