Sisällön tarjoaa Blogger.

5 asiaa, jotka saavat oloni 5 kertaa paremmaksi – ja sulattavat vatsapömpön vielä kaupan päälle!

Etenkin näin keväällä tuntuu, että joka tuutista töötätään ruoskaa ja tiukkoja sääntöjä heille, jotka haluavat sulattaa hieman rasvaa ja voida paremmin. Itse olen jo pidempään ottanut suht lunkisti, mutta silti huomasin yhtäkkiä tutun pömppiksen kadonneen ja mielen olevan huomatttavasti virkeämpi kuin aikaisemmin. Ja tämä täysin ilman tiukkaa kieltäytymistä, jatkuvaa veren maku suussa treenaamista tai itsensä piiskaamista. Uskokaa tai älkää, mutta vuodessa vyötäröltäni on lähtenyt yli 10 senttiä sitä itseään ja kahdessa vuodessa lähes 20, vaikka paino ei ole pudonnut oikeastaan ollenkaan. Normaalipainoisellakin voi olla reippaasti ylimääräistä, vaikka kilomäärät olisivatkin lääkäreiden suosimissa mitoissa. Tärkeintä kuitenkin on, että nämä pienet muutokset ovat vaikuttaneet ratkaisevasti energiatasooni ja tehneet mahdolliseksi elämisen jatkuvan sinnittelyn sijaan – kun on energiaa, on energiaa myös itselle tärkeille asioille.



Esimerkiksi television kunto-ohjelmista ja julkkisten antamista treenivinkeistä saa helposti käsityksen, että se on kaikki tai ei mitään. Joko vedät riisikakkuja kylmässä autossa, kun ystävät syövät ravintolaillallista, tai vedät täysin överiksi ja olet paha, paha, paha ihminen. Oikeastihan se ei mene ihan näin, vaan hyvä olo on kokonaisvaltainen juttu, jota ei muutama hamppariateria kaada, jos perustat ovat kunnossa.

Nämä muutokset ovat olleet tärkeimmät omalla kohdallani ja koska ne ovat olleet niin naurettavan helppoja ja tehneet niin gutaa, niin pakkohan ne on jakaa myös täällä blogin puolella.

1. Syö pääsääntöisesti puhdasta, käsittelemätöntä ruokaa, mutta joskus myös täyttä kuraa, jos siltä tuntuu

Leivän ja ylipäätään muidenkin hiilihydraattien liiallisen syönnin vähentäminen, hyvien rasvojen lisääminen ja maidon jättäminen minimiin ovat olleet käänteentekeviä asioita omassa ruokavaliossani. Lisäksi suosin kasviksia ja hedelmiä aina kuin mahdollista. Jos minun ei oikeasti tee mieli herkutella, en tee niin vain tavan vuoksi, sillä huomasin sen tapaherkuttelun olevan yksi suurimpia paheitani ilman, että varsinaisesti sain siitä mitään – olisin aivan yhtä hyvin voinut valita terveellisen version ilman, että olisin jäänyt mistään paitsi. Lisäksi terveellisetkin ruoat voivat olla "mättöruokia" – esimerkiksi täysjyvätortilla pääasiallisesti kasviksia sisältävällä täytteellä ja itse tehdyllä guacamolella täyttää kaikki mättöruoan tunnusmerkit, mutta jättää silti olon kevyeksi ja energiseksi.

Aamupalaksi syön yleensä munakasta muutamalla täytteellä (vaikkapa tomaatilla ja parmankinkulla) tai turkkilaista jogurttia pähkinöillä, hedelmillä ja marjoilla. Lounaaksi syön yleensä runsaan salaatin tai wokin, välipalaksi kourallisen pähkinöitä ja hedelmän, proteiinismoothien tai vaikkapa proteiinipatukan. Illallisella syömme koko perhe samaa ruokaa, eli pääsääntöisesti perinteistä, suomalaista kotiruokaa ja iltapalaksi syön jälleen jotain pääsääntöisesti aika proteiinipitoista, vähähiilihydraattista ja tietty helekkarin herkullista.



2. Syö säännöllisesti


Kun syö säännöllisesti verensokeri pysyy tasaisena pitkin päivää ja olo on parempi. Lisäksi ei tule vedettyä ruokaövereitä ja turhat mieliteot vähentyvät, kun oppii tunnistamaan, että kello 15 on välipalan paikka, koska on nälkä. Ei siksi, että suklaa on välttämättömyys.

Tämä on se tuttu virsi, jota kukaan ei usko ennen kuin kokeilee itse.


3. Juo vettä paaaaljon


On aivan järkyttävä merkitys sillä, miten paljon nestettä tunkee napaansa – kokeilehan vaikka itse juoda 2–3 litraa päivässä viikon verran. Muutos näkyy olotilassa, ulkonäössä ja vyötäröllä. Olen myös luopunut maidosta lähes täysin ja käytän vain kahvissa tilkan maitoa, mikä on entisestään auttanut ihoni akneongelmaan – nyt en edes muista, milloin minulla olisi viimeksi ollut oikein kipeä jormaperse leuassani.

Oma jatkuva väsymykseni, selittämätön heikko oloni ja esimerkiksi huulien kuivuminen olivat kaikki jatkuvan pienen nestehukan ansiota, mikä oli aika järkyttävä huomata sen jälkeen, kun olin vuosikaudet valitellut asiaa työterveyslääkärille.



4. Harrasta liikuntaa, joka tuntuu hyvältä


Joskus on hyvä ruoskia itseään, toki. Kun antaa kaikkensa ylittää itsensä ja kehittyy, mutta aina ei tarvitse treenata verenmaku suussa. Se, että käyt kävelylenkillä tai teet edes jotain on ihan riittävä juttu ja paljon parempi kuin että olisit jättänyt koko treenin väliin.

On ihan virkistävää olla itselleen armollisempi treenien suhteen ja on hyvä oppia nauttimaan siitä, mitä tekee. Oma tavoitteeni on tällä hetkellä tehdä liikkumisesta jatkuva säännöllisyys ja osa arkea, kun yleensä olen mennyt tälläkin osa-alueella kaikki tai ei mitään -periaatteella eteenpäin. Se on tehnyt hyvää ja taidan pitäytyä vielä jonkin aikaa tällä armollisemmalla linjalla.

5. Tee enemmän asioita, joista tulee hyvä mieli


Asioita voi tehdä vain siksi, että ne tuovat iloa ja on tärkeää huomata ne jutut, jotka tekevät mielesi paremmaksi. Panosta niihin, niillä on väliä. Itse esimerkiksi saan hyvää mieltä jalkahoidoista, hieronnoista ja muista kauneushömpötyksistä, joten miksikäs ei. Jos mahdollista tee itsellesi hömppäbudjetti, jonka saat käyttää aivan kuin mieli lystää – sinun hyvä mielesi on hemmetin tärkeä juttu elämäsi kannalta. Älä jätä itseäsi ilman hellittelyä.

Sinua voisi kiinnostaa myös:





4 kommenttia

  1. Hyviä juttuja kyllä kaikki nämä. Vesiohjeistus normaalille ihmiselle on 1,5litraa päivässä. Jos ei liiku tosi paljon niin 2-3 litraa on aika iso määrä ja kostautuu kauheena vessaramppaamisena, kun keho ei ehdi imeä veden määrää. Toki kaikille sopii eri et kannattaa noita tutkailla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä huomio! :) Virallinen suositus taitaa tosiaan olla tuo 1,5 litraa, mutta esimerkiksi itse huomaan tosi ison eron siinä, juonko vaikka litran vai kaksi litraa vettä päivässä – olen ihan kuin eri ihminen. Mutta tietysti jokaiselle sopii eri määrä.

      Poista
  2. Ihanan inspiroiva postaus! Ite kyllä pyrin muutenkin noudattamaan noita kaikkia kohtia, mutta jotenkin kummasti tsemppaa ku joku muukin (kuten nyt sä) tulee kertomaan että näin kannattaa tehdä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi kiitos Linda! :) Mä kyllä huomaan, että parasta on noudattaa noita noin 80/20-suhteella, sillä liian tiukka linja ei oo hyvä juttu lainkaan. Eilen esimerkiksi olin drinkeillä vanhojen työkavereideni kanssa ja herkuttelin ym. ym. Ei oo niin vakavaa :).

      Poista