Sisällön tarjoaa Blogger.

Miten oppia esiintymään paremmin?

Miten oppia esiintymään paremmin? Ah. Se on omalla urallani yksi niitä suurimpia kehityskohteita tällä hetkellä, sillä olen melkoisen kova jännittämään ja se yhdistettynä kovaan itsekritiikkiin ei tee elämää helpoksi. :D

Onneksi epämukavuusalueelle joutuminen on paras tapa kehittyä ja viime vuonna tähän aikaan venyttelin tätä aluetta oikein urakalla – esikoiskirjani Prinsessa Pikkiriikki ja Täydellinen vaatekaappi tuhlaamatta olivat juuri ilmestyneet kuukauden erotuksella toisistaan ja pääsin suoraan haastatteluun muun muassa Ylen aamutelevisioon, Novalle ja Yle Puheeseen. Mahtava tilaisuus tehdä kirjoja tunnetuksi, mutta samaan aikaan melkoinen haaste esiintymisjännityksestä kärsivälle.

Ensimmäinen julkinen mokaesiintymiseni on edelleen katsottavissa, kyllä vain. Täällä. Kuva ruutukaappaus Ylen sivuilta. 
Ja mites kävikään? No. Radiohaastattelut sujuivat hyvin (yhden niistä voit kuunnella täältä). Televisiossa sen sijaan sekosin sanoistani heti alkajaisiksi ja se meni aika, hmmmm.... NO EI NYT IHAN NIIN HYVIN :D. Mutta tiedättekö mitä? Selvisin ja opin paljon uutta, kuten esim. sen, että hiukset kannattaa laittaa kunnolla, iltaihmisen silmäpussit todellakin näkyy ja että jännitys voi paukkasta päälle heti, kun kamera menee päälle, vaikka sitä ennen olisikin ihan ok olo. Ai niin ja myös sen, että samalla kun sinua kuvataan näet itsesi hyvin kummallisesta kuvakulmasta studiossa olevan television välityksellä, mikä kyllä katkaisee ajatukset vähän liian tehokkaasti. Kun eihän sitä ihminen ole tottunut näkemään itseään yhtäkkiä vieressä seisomassa, outo kokemus.

Mutta koska moka on lahja joka opettaa, halusin jakaa teillekin vinkkejä mahdollisiin koitoksiin.

Miten oppia esiintymään julkisesti?


1. Esiinny


Eipä taida olla parempaa treeniä kuin treeni itse – esiinny niin paljon, että se ei enää tunnu aivan järkyttävältä. Myös sen hyväksyminen, että katsot niitä ensimmäisiä esiintymisiäsi jälkikäteen kauhunsekaisin tuntein tai muistelet sitä, miten ääni värisi ja kädet tärisi, on tärkeää. Nimittäin joudut valitsemaan lopetatko sellaisten kokemusten vuoksi esiintymisen kokonaan vai annatko niiden opettaa sinua valmistautumaan paremmin seuraavaan kertaan. 

2. Hengitä


Hengitä, hengitä, hengitä, hengitä. Kun jännitys tiivistyy hengitystahti tihentyy, sillä se on kehon tapa reagoida. Jos sen sijaan hengität rauhallisesti ja syvään, kroppasi ajattelee tilanteen olevan vaaraton, eikä paniikkireaktio puske päälle. 

3. Valmistaudu niin hyvin kuin pystyt

Jos olet menossa haastateltavaksi, pohdi etukäteen mahdollisia kysymyksiä ja mieti jo etukäteen niihin vastauksia. Mikäli sen sijaan menet pitämään vaikkapa esitelmää, suunnittele itsellesi mieleisesi aloitus ja opettele se vaikka ulkoa, jos siltä tuntuu. Kun pääset vauhtiin pahin jännitys on jo ohi, minkä jälkeen homma jatkuukin huomattavasti helpommin. 

4. Harjoittele


Peilin edessä harjoitteleminen ei ole typerää, ei myöskään koeyleisölle esiintyminen. Itse esiinnyin ennen ensimmäistä lehdistötilaisuuttani perheenjäsenilleni ja se kyllä kannatti, sillä sekoilin jo siinä aika lahjakkaasti ja se oli hyvää treeniä tulevaan. 

5. Älä ota sitä niin vakavasti


Fuck it. Oikeasti. Sillä, jos mokaat ei ole minkään valtakunnan merkitystä kenellekään – kesä tulee silti, maailma pyörii edelleen ympäri ja huomenna on jälleen uusi päivä. Jos joku ilkeilijä saa iloa mokastasi, se on hänen häpeänsä, mutta yleensä ihmiset ovat puolellasi ja haluavat, että onnistut. Ilkeämieliset vahingoniloiset kannattaa muutenkin siivota elämästään pois niin hyvin kuin mahdollista – sinä ansaitset hyviä ihmisiä lähellesi. 

Joten ajattele tämä ajatus juuri ennen lavalle astelua: Ihan sama! Meitsi on tänään kuningatar! Meni tämä miten meni, niin kohta se on jo ohi ja sitten juon kyllä lasin skumppaa. 

Sen jälkeen vedät hartiat taakse, hengität ja nautit. 

Ei kommentteja