Sisällön tarjoaa Blogger.

Kuukauden haaste: Liikunnasta rutiini

Liikunnallinen elämäntapa on monelle ihanne ja hyvä tapahan se onkin – liikkuva ihminen jaksaa paremmin, voi hyvin ja on terveempi niin nuorena kuin vanhanakin. Mutta sitten sinne sohvalle on niin helppoa ja ihanaa rojahtaa, etenkin kun kaapissa on herkkuja ja koneella kokonainen kausi suosikkisarjaa.

Miten ihmeessä liikunnasta voisi tehdä sen kuuluisan rutiinin? Että ei tarvitsisi erikseen joka kerta käskeä itseään lenkille, vaan onnesta soikeana odottaisi hetkeä, että saa mennä?

Tiesitkö, että päätöksiäkin on treenattava? Siis niitä lipsumisia ja lujana pysymisiä? Joka ikinen kerta, kun päätät siirtää treenin tuonnemmaksi tulet vahvistaneeksi niitä huonoja tapoja myös tulevaisuudessa. Siksi jokainen kyllä helpottaa myös seuraavien myönteisten päätösten tekoa.

Kotonakin voi nykyään treenata vaikka mitä! Esimerkiksi Elixia ja Yogaia-sovellus tarjoavat kotitreenaajalle ammattilaisen vetämiä tunteja. 
En tiedä olenko ainoa, josta tuntuu, että liikunta on nykyään kaikki tai ei mitään – joko teet tiukkoja jalkapäiviä ja vedät posket mutrulla proteiinirahkaa, tai sitten vain lojut sohvalla ja vedät sipsejä. Jos on alunperinkin kuulunut joukkoon sipsikalja, on tyhmänrohkeaa siirtyä äkkiliikkeellä sinne proteiinirahkan vetäjien joukkoon. Kaiken kukkuraksi kevyempikin linja riittää varsin hyvin, sillä meidän kaikkien ei tarvitse olla huippu-urheilijoita.

Olen huomannut, että aloittaminen on aina se kaikkein vaikein osuus ja siksi kuukauden haasteena on tehdä liikunnasta rutiini kolme kertaa viikossa. Voit valita lajisi vapaasti, mutta esimerkiksi lenkkeily tai kotijumppa ovat hyviä lajeja.

Tavoitteena ei ole tehdä kolmea hikitreeniä viikossa (vielä), vaan yksinkertaisesti aikatauluttaa treeni viikkoon ja ennen kaikkea lähteä. Kun lähdet lenkille, voit luvata itsellesi, että olet vain viisi minuuttia ja sen jälkeen käännyt takaisin kotiin, jos ei huvita. Tässä jujuna on, että aika harvoin sen viiden minuutin jälkeen tulee heti palattua kotiin, mutta lähteminen helpottuu, kun et vaadi itseltäsi liikoja.

Kuten sanottua, lajin voit valita vapaasti. Esimerkiksi kotijumppa suosikkisarjaan katsellen on aivan loistava vaihtoehto.

Tee siis seuraavasti:


  • Kirjaa treenit ylös kalenteriin. Kun treenipäivä koittaa päätä, että voit tehdä vain viisi minuuttia, jos siltä tuntuu. Tämän jälkeen voit haastaa itsesi minuutin kerrallaan, jos siltä tuntuu – juokset vielä muutaman sata metriä tai teet yhden kerran vatsalihakset. Aina jaksaa muutaman lisää, mutta jos tavoite on korkealla, se voi uuvuttaa ja ärsyttää ja tehdä treenaamisesta ärsyttävää pakkopullaa. 
  • Pidä sinnikkäästi treenikerrat kalenterissa ja pian huomaat, että yhtäkkiä minuutit kuluvat ja viihdyt paremmin. 
  • Muista, että jos haluat tehdä hyvästä aikeesta tavan, sinun ei kannata valita kuin yksi muutos elämääsi kerrallaan. 


Ei kommentteja