Sisällön tarjoaa Blogger.

Unelmien uratarinat: Virtuaaliassistentti Hanna Siltamäki työskentelee kotoa käsin minne tahansa

Muistatteko, kun kirjoitin, että vain taivas on rajana, kun keksitte osaamisellenne ja ammatillenne uusia toimintatapoja? Elämme sellaista aikaa, ettei ole pakko enää valita perinteisten ammattien joukosta sitä mieleisintä, vaan voit myös keksiä itsellesi aivan uuden ammatin.

Näin on tehnyt virtuaaliassistentti Hanna Siltamäki, joka on koulutukseltaan merkonomi, osastonsihteeri ja sanataideohjaaja (Hannan sivut löydät täältä). Ennen yrittäjyyttään hän on kartuttanut varsin monipuolisen työhistorian, mikä on varmasti suuri plussa virtuaaliassistentin hommissa. Palkkapussi on kiertänyt muun muassa kirjastossa, valokuvaamossa, tilitoimistossa ja sairaalassa. Mielestäni aivan mieletön esimerkki siitä, että erilaisistakin työkokemuksista voi syntyä yksi työ, missä näistä kaikista on hyötyä.

Pyysin Hannaa kertomaan enemmän työstään. Olen varma, että tällainen idea kiehtoo teistä monia! :)

Mitä, jos toimistosi näyttäisikin tältä? Virtuaaliassistentti työskentelee kotoa käsin. Kuva: Gabriel Beaudry /Unsplash


Miten päädyit virtuaaliassistentiksi?


Saatuani monenlaista työkokemusta ja koulutusta, huomasin saavani helpommin asiakkaita freelancerina kuin haastatteluja työhön. Yrittäjien oli paljon helpompi palkata freelanceria satunnaisiin keikkoihin kuin kokoaikaista työntekijää.

Aloitin taipaleeni samalla kun yritin etsiä töitä. Alussa tein sisällöntuotannollisia töitä kirjoittamalla hakukoneoptimoituja artikkeleita sekä sähköposteja. Vähitellen kuitenkin sain myös muita töitä ja aloin kutsua itseäni virtuaaliassistentiksi. Lähdin yrittäjyysvalmennukseen ja sen jälkeen aloin yrittäjäksi.


Miten alkutaipale lähti käyntiin?



Aloitettuani virallisesti virtuaaliassistenttina, minulla oli jo valmiina asiakkaita ja näkyvyyttä sekä Googlessa että sosiaalisessa mediassa.Asiakkaani alkoivat löytämään minut erilaisten sivustojen ja linkkien ansiosta, joita olin jakanut eri kanaviin jo yli puoli vuotta.

Tällä hetkellä minulla on muutamia vakituisia asiakkaita sekä satunnaisia projekteja ja kyselyitä tulee aika ajoin lisää.

Milloin tiesit, että virtuaaliassistentin palveluille on kysyntää? 


Vuonna 2016 ryhdyin toimimaan freelancerina samalla kun etsin töitä. Liityin erilaisiin yrittäjille suunnattuihin Facebook-ryhmiin, joissa huomasin monien tarvitsevan apua. Aloin siellä keskustelemaan aktiivisesti ja auttamaan yrittäjiä. Vähitellen aloin saada asiakkaita.

Millainen on tavallinen työpäiväsi?



Aamuisin vastaan sähköposteihin, lähetän laskuja ja muita suunnitelmia. Kirjaan aamuisin itselleni päivän työtehtävät ja vedän yli aina kun saan tehtävän tehtyä. Tämä tehostaa ajankäyttöä kun tiedän aina mitä pitää tehdä.

Kahvin jälkeen aloitan asiakkaiden työt. Virtuaaliassistenttina olemisen ihania puolia on se, että jokainen päivä on erilainen. Jokainen asiakas ja yritys on erilainen, joten myös työtehtävät vaihtelevat.

Kun saan päivän työt tehtyä, hoidan omaa sosiaalista mediaa bloggaamalla, tubettamalla ja kommentoimalla erilaisissa Facebook-ryhmissä. Itselläni on myös muutamia Facebook-ryhmiä ylläpidettävänä, joten näitä hoidan töiden lopussa ja toisinaan iltaisinkin.


Miksi juuri virtuaaliassistentti? Eikö perinteisessä toimistossa olisi helpompaa ja turvallisempaa työskennellä? 


Tavallaan ajauduin vähitellen tekemään töitä kotona, mutta se on ollut itselle myös salainen haave aina. Saan olla lähempänä perhettäni ja olla läsnä lapsille jos he minua tarvitsevat.

Olen ollut monissa toimistoissa töissä ja aina tunsin kuulumattomuutta. En oikein kuulunut vain yhteen toimistoon. Virtuaaliassistenttina voin tarjota asiakkaille juuri niitä työtehtäviä mitä itse haluan tehdä. Pidän itseni kehittämisestä ja opiskelen aihetta koko ajan lisää. Kun maailma muuttuu, muutun sen mukana. Tulevaisuudessa tarjoan erilaisia palveluja yrittäjille.

Olen monitoiminainen, joka haluaa auttaa niin montaa ihmistä kuin ehtii. Kaikkia en pysty asiakkaana auttamaan, joten autan myös yrittäjiä videoiden ja blogin muodossa.


Uskotko, että virtuaaliassistenteille voisi olla tilausta enemmänkin?



Uskon, sillä yrittäjät eivät ehdi tehdä kaikkea. Yrityksiä perustetaan koko ajan lisää ja suurin osa on yhden henkilön yrityksiä. Yrittäjillä ei ole resursseja palkata työntekijöitä, mutta sosiaalisen median muutoksissa on pakko olla mukana. Yrittäjien on helpompi ulkoistaa osa töistä virtuaaliassistentille kuin palkata kokoaikainen työntekijä.

Maailma muuttuu ja työtehtävät sen mukana. Virtuaaliassistentti vastaa sihteeriä, joka tekee töitä etänä. Virtuaaliassistentti on usein itse yrittäjä, jolloin myös ymmärtää yrittäjän vastuuta ja siten pystyy auttamaan tehokkaasti.

Jos haluaisi itsekin työskennellä virtuaaliassistenttina, miten kannattaisi lähteä liikkeelle? 


Ensimmäisenä kannattaa miettiä omaa kokemusta ja taustaa. Mitä työtehtäviä osaat tehdä? Mitä työtehtäviä haluaisit tehdä? Sen jälkeen kannattaa ostaa oma verkkotunnus ja alkaa blogata juuri niistä töistä, joita haluaa tehdä.

Mikä voisi olla hyvä tausta ja koulutus virtuaaliassistentille? 

Kaupallinen koulutus on hyvä perusta, sillä virtuaaliassistenttina joudut myymään sekä omia palveluja että jollain tavalla auttaa myös asiakkaitasi.

Virtuaaliassistentit voivat tehdä töitä laidasta laitaan. Toiset tarjoavat tavanomaisia toimistotöitä esim. kokousten järjestäminen, matkojen varaus, asiakirjojen kirjoittaminen jne.
Itse keskityn bloggaamiseen, sisällöntuotantoon sekä sosiaaliseen mediaan, mutta tarpeen tullen autan myös muissa töissä.

Mitkä asiat ovat vieneet sinua eniten eteenpäin urallasi?  

“Tarve tehdä työtä" sai minut aloittamaan freelancerina. Halusin auttaa ihmisiä ja vähitellen eteen tuli uusia mahdollisuuksia.

Opiskelin itsenäisesti ulkomaalaisia ja suomalaisia verkkokursseja ja -valmennuksia. Olin näiden oppeja tiennyt jo aiemmin, mutta kun luin ne verkkokurssina, alkoi tapahtumaan muutoksia yhä vain enemmän.

Myös ystävät ja perhe ovat sivusta seuranneet ja tsempanneet. 


Mikä on haastavinta työssäsi?

Vapaa-ajan, perhe-elämän ja työn yhdistäminen välillä on haastavaa. Työt saattavat jatkua joskus myös iltaisin, sillä sosiaalinen media ei koskaan nuku.


Missä haaveilet olevasi 10 vuoden päästä?

Haaveilen vakiintuneesta asiakaskunnasta sekä muutamasta ystävästä, jotka auttavat virtuaaliassistentteina lieventämään työtaakkaani.


Paras vinkkisi oman yrityksen perustavalle?


2 kommenttia

  1. Tämä oli tosi mielenkiintoinen ja itselleni ajankohtainen postaus, kiitos :) Itselläni on myös kaupallinen koulutus ja haluan tehdä töitä kotona, joten olen miettinytkin näitä(kin) hommia. Kun en siis ole vieläkään suunnitellut yritysideaa sen rakastamani jäätelön ympärille, jonka aiemmin mainitsin :D hih.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi onpa kiva kuulla! :) Teitähän varten mä näitä näpyttelen.

      Ja siitä jätskistä todellakin kehitellään jotain. Koelipaisija? Valumisenestäjä? Nää mahdollisuudet on loputtomat :D

      Poista