Sisällön tarjoaa Blogger.

Miten keskittyä paremmin?

Keskittymiskyky herpaantuu helposti kiireen ja hälinän keskellä, mikä on tietysti erityisen hankalaa juuri silloin, kun hommia pitäisi saada tehtyä hyvällä teholla.

Sain siitä viime viikolla oman maistiaiseni jälleen kerran, kun otin ja juhlin synttäreitäni (mistä olikin enemmän juttua Instagram Storiesin puolella), viimeistelin kahta kirjaa ja sain ilokseni tehdä muutakin sisältöä vaikka ja kuinka. Niin ja huomasitteko nämä ihanat uutiset? PING-asiantuntijaverkosto on saanut uusia jäseniä. :)

Minulla on omat tehokeinoni keskittyä silloin, kun asioita on saatava hoidettua tehokkaasti ja päässä helisee tuhatkunta juttua.

Ja muista syödä, vaikka olisi miten kiire!

1. Tee to do -lista ja numeroi se


Yksi tehokkaimpia keinojani keskittyä yhteen asiaan kerrallaan on kirjoittaa to do -lista, mutta myös numeroida se. Kun tiedän, että kaikki tärkeä on paitsi paperilla myös oikeasti tehtäväjonossa, voin keskittyä oleelliseen.

2. Yritä löytää rauhallinen työpiste


Joku ääliö jauhaa purkkaa viereisessä pöydässä. Siis sehän on aina JUST se tilanne, kun yrität koota ajatuksiasi ja olla tehokas. Tai sitten hyräilee, hälisee, musiikki soi, joku paukuttaa auton ovia tai tööttäilee. Voihan arghs.

Jos rauhallisen työpisteen löytäminen on mahdoton tehtävä, laita luurit korviin ja kuuntele esimerkiksi hiljaisuutta tai vaikkapa aaltojen rauhoittavaa kuohuntaa. Valmiita listoja löytyy esimerkiksi Spotifyn kätköistä.

3. Meditoi hetki


Niin, silloin kun kiire on suurin, voi olla vaikeinta pysähtyä. Mutta jos et pysty keskittymään paniikiltasi, se voi olla järkevää.

Yritä siis olla edes hetki hiljaa ja kuunnella omia ajatuksiasi, hengitystäsi. Hyvä idea on vaikkapa hengittää rauhallisesti ja pitkään samalla, kun luettelet ja visualisoit mielessäsi numerot sadasta yhteen.

Kun tekemistä on paljon, hengitys muuttuu helposti pinnalliseksi ja vahvistaa paniikkia. Kun hengität syvään ja rauhallisesti, pystyt kontrolloimaan päätäsi paremmin.


4. Hiljennä puhelin, some ja sähköposti


Mikään, siis MIKÄÄN, ei vaikuta keskittymiskykyyn enemmän kuin jatkuva BLING-ääni jostain. Oli kyse sitten puhelimen viestiäänestä, saapuvasta sähköpostista tai Facebookista, äänen kuullessasi sinun on pakko käydä katsomassa, mistä on kyse.

Silloin, kun elämä vaatii keskittymistä, kannattaa viedä kaikki mahdolliset häiriötekijät pois lähettyviltä.

5. Muista pitää taukoja


Keskittyminen on erityisesti kiireen keskellä varsin raskasta touhua. Siksi on välillä hyvä pitää nopea tauko, vaikka se tarkoittaisi vain vessassa käyntiä tai pientä taukojumppaa. Olen huomannut, että myös työpisteen siirtäminen toiseen paikkaan on varsin tehokasta, mikäli siihen on mahdollisuus.

Sinua voisi kiinnostaa myös:




Ps. Synttäripäiväni sujui aivan ihanasti hotelli Kämpissä uroon kanssa, kiitos kysymästä. Olen niin järjettömän onnekas, kun olen saanut elämääni noin huomaavaisen aviomiehen. <3 Siitä lähettelin tarinoita Instagram Storiesin puolella, missä on enemmän asiaa henkilökohtaisesta elämästäni. Instagram-tiliäni pääset seuraamaan täältä. 





2 kommenttia